Vznik života na Zemi

Názory na vznik života na Zemi

1. Kreační teorie - zastávají názor, že život vznikl náhle, zásahem nadspřirozené síly - Boha. K významným přírodovědcům, kteří zastávali tyto teorie patřili Carl Linné, Robert Hooke, Jean Baptiste Lamarck ad. Také v dnešní době mají kreační hypotézy řadu zastánců.
  2. Teorie samozplození pochází již z doby starověké filozofie. Předpokládala vznik organismů přímo z neživé hmoty. Teorii definitivně vyvrátil významný francouzský chemik Louis Pasteur, který svými pokusy prokázal, že náhle a samovolně z neživé hmoty nemohou vznikat ani mikroorganismy.
  3. Teorie panspermická - jedním ze spoluautorů této teorie byl na počátku 20. století švédský chemik S. Arrhenius. Základem je hypotéza, že život je rozšířen po celém vesmíru ve formě tzv. kosmozoí, zárodků, které v případě, že dopadnou na vesmírné těleso s podmínkami vhodnými pro život, rozvinou se do vyšších složitějších forem. V současné době zastává tuto teorii i spoluautor a objevitel struktury DNA H. C. Crick.
  4. Teorie evoluční abiogeneze - předpokládá vznik života postupným vývojem z neživé hmoty přímo na Zemi - autochtonně.

Evoluční proces vzniku života zahrnuje chemickou evoluci (studuje vznik základních stavebních látek každé živé hmoty) a biologickou evoluci (zabývá se studiem vzniku buněk a jejich vývoje až po dnešní dobu).

Chemická evoluce

Chemická evoluce zahrnuje dvě etapy:

• Vznik organických sloučenin abiogenetickou cestou - prvotní zemská atmosféra neobsahovala kyslík, její součástí byly vodík, voda, oxid uhličitý, amoniak, dusík, fosfan (PH3), kyanovodík, sulfan a jednoduché plynné uhlovodíky. Z těchto látek při dodání energie mohou vznikat jednotlivé oorganické sloučeniny - aminokyseliny a heterocyklické sloučeniny, které jsou základními stavebními jednotkami bílkovin a nukleových kyselin. Zdrojem energie byla především UV část slunečního záření, dále teplo vulkanických pochodů a elektrické výboje v atmosféře. Tvorbu aminokyselin a dusíkatých heterocyklů dokázali svými modelovými laboratorními pokusy v padesátých letech tohoto století američtí biochemikové S. Miller, J. Oró.
  • Z koloidních roztoků makromolekulárních látek vznikají za vhodných podmínek (teploty, přítomnosti iontových sloučenin, určité hodnoty pH) spojováním koloidních částic s opačnými elektrickými náboji na svém povrchu shluky, které vytvářejí oddělenou disperzní fázi ve formě malých kapiček. Tak vznikly koacerváty (modelové pokusy prováděli A. Oparin a J. B. S. Haldane). Předpokládalo se, že buňkám nejdříve předcházely mikrsokopické shluky makromolekulárních částic - tzv. protenoidní mikrosféry. Tyto vznikají spontánně ochlazením vodných roztoků polypeptidů. Mikrosféry vykazují řadu vlastností typických pro buňky, např. zvětšují svůj objem v hypotonickém prostředí a naopak se smršťují v hypertonickém prostředí, mají dvojitý obal, jejich vnitřní obsah se pohybuje podobně jako cytoplazma v buňkách, rostou a mají schopnost shlukovat se do chomáčků různých typů, připomínající útvary známé u bakterií. Jsou-li vystaveny účinkům slunečního záření, ustavuje se na jejich membráně elektrický potenciál, stejně jako je tomu na biomembránách všech buněk.

1. Popište teorie týkající se vzniku života na Zemi.
  2. Jaké složení měla prvotní zemská atmosféra?
  3. Jak vznikly koacerváty?
  4. Které vlastnosti mají mikrosféry shodné s buňkami?

Navigace: 4. ročník Evoluční biologie Vznik života na Zemi